Sunday, June 12, 2011

Sebalik Cerita F# dan Dm

Assalamualaikum sahabat2 semua….
Firstnya,  mgkin sesetengah orang tak tahu maksud F#?di tambah lagi Dm? iya…………………sebenarnya aku sndiri pun tak paham,apa kehel maksud itu semuanya??hahahaha……………………. opss!! Jangan marah, gurauan semata-mata..hehe.

Biar aku terangkan, maksudnya aku campare antara kord2 gitar je.. bagi beginner, susah sket nak tukar antara dua kord ni,tp bg professional, aku tabik!!..malah lebih dari itu lagi siap guna jari kaki lagi (sori gurau jer brader2 gitarist kat luar sana tu ye)..hehehe.


bertatih main gitar yea...hehe
 Ok2…..Di sini,aku nak ceritakan sket pengalaman yang pernah dilalui oleh sahabatku.. antara dua kord tersebut,susah la jugak nk praktis time mula-mula dia “dakap” gitar kapoknya.(cerita dulu2 pasal men gitar daa…hihi). Tetapi lama kelamaan,dengan berkat kesungguhan dan kesabarannya..akhirnya dengan selamba dia boleh change kord by kord tanpa melihat pada fret gitar kapoknya..







kekalahan sekali bukan bermakna kalah selamanya...

Ya, itulah dia..hakikat kehidupan… selalu kita terjemahkan dalam kehidupan seharian. Bermakna setiap perkara kita perlu bersusah-susah dahulu, sebelum beroleh kesenangan. Itulah realitinya, Sunnatullah…
Ermm…..Tinggalkan sejenak cerita gitar di atas, cuba kita fikirkan,perhatikan dan lihat bagaimana titik bidayah bagi sang juara?? Adakah kejayaannya datang bergolek?? TIDAKK!!! Mereka sebenarnya telah kalah dan kalah,akan tetapi mereka juga bangkit dan terus bangkit, meneliti,menganalisa, mentafsir setiap kekalahan tersebut dan menukarkannya kepada ????????? KEJAYAAN.!! 

 So,  saya percaya majoriti sahabat di luar sana dah melalui, merasai, mengecapi setiap suka duka, mehnah ranjau dalam hidup ini.. tetapi kesudahannya, bergantung pada diri ANDA jua..



ya!! aku hebat dan aku mampu berjaya, aku akan miliki kejayaan itu....


Semuanya bermula dari diri, DIRI ANDA PERLU MENGUBAHNYA, KEJAYAAN SEGUNUNG DIPEROLEH DARI KESUSAHAN SELAUTAN..(ntah pape peribahasa aku tak tahu..hahaha)..  
Izinkan saya petik sedikit dari cebisan Al-Quran, Surah Al-Insyirah ayat 5 dan 6 :
“Sesungguhnya disamping kesusahan itu ada kemudahan (5). Sesunguhnya juga disamping kesusahan itu ada kemudahan(6).”
Maka, sama-samalah kita berusaha untuk menggapai kejayaan dalam apa jua bidang yang kita ceburi, sesungguhnya itulah janji Allah s.w.t, yang tinggal hanyalah setakat mana usaha kita dalam mengejarnya..  hehe...
Lastly, saya  mahu Berjaya, anda juga mahu Berjaya… so rajin2 lah berlatih gitar pagi petang siang dan malam…heheehe.

No comments:

Penghuni Cakap Bual

Share This!