Sunday, December 23, 2012

Khasiat Lada Hitam: Pandangan Homeopati


Oleh :

Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD.

[Di dalam sebuah artikel mengenai Khasiat Lada Hitam, sdr Ramli Abdul Karim telah menulis sebagaimana berikut: DI antara rempah ratus, LADA HITAM ialah yang paling popular dan digunakan dengan meluas. - Ia dikenali oleh masyarakat di seluruh dunia sama ada sebagai ramuan masakan, perisa dan sos. - Lada hitam atau nama saintifiknya Piper nigrum L. dari keluarga Piperaceae dikenali dengan nama yang hampir serupa di kebanyakan negara Barat iaitu berdasarkan sebutan PEPPER.
Orang Belanda memanggilnya peber manakala di Perancis (poivre), Jerman (pfeffer), Greek (piperi), Itali (pepe), Norway (pepper), Romania (piper), Sweden (peppar) dan Turki (biber). -Dalam bahasa Thai, lada hitam dipanggil prik thai, Tamil (milagoo), Vietnam (hat-tieu), Punjabi (kali marich), Jepun (koshou), Hindi (gol mirch) dan Laos (mak phik noi).
Tumbuhan itu dikatakan berasal dari Malabar di pantai barat India Selatan yang hari ini terletak dalam negeri Kerala. - Di Asia Tenggara, lada hitam dikatakan telah tumbuh di Malaysia dan Indonesia sejak 2,000 tahun lalu. - Selain lada hitam Malabar dan Tellicherry dari India serta Belem dari Brazil, lada hitam Sarawak ialah antara yang paling bermutu dan cukup terkenal di serata dunia. - Walaupun ia lebih meluas penggunaannya dalam masakan dan makanan, namun lada hitam juga mempunyai khasiat dan kegunaan dalam perubatan berasaskan herba.
Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap memberitahu, buah lada hitam boleh mengubati pening kepala, cirit-birit dan melawaskan kencing manakala daunnya pula merawat demam. - Menurutnya, buah lada hitam muda yang telah dibersihkan perlu direbus terlebih dahulu sebelum airnya diminum.
“Jumlah buah muda yang digunakan bergantung kepada paras air dengan perbandingan satu atau dua sudu bagi setiap satu cawan air.”
“Selepas masak, air rebusan perlu diminum perlahan-lahan dan amalan ini tidak perlu diteruskan jika sakit kencing tidak lawas, cirit-birit dan pening kepala telah sembuh,” ujarnya.
Tajuddin menambah, bagi mengubati demam, daun pokok lada hitam perlu ditumbuk hancur dan kemudian ditampalkan atau diikat pada dahi. - Sementara itu, kata beliau, untuk menyegarkan dan memanaskan badan ibu-ibu lepas bersalin, sedikit buah muda yang ditumbuk dengan ikan bilis dimakan bersama-sama nasi yang masih panas.]

Artikel mengenai khasiat lada hitam menarik perhatian saya untuk memberi sedikit maklumat tambahan. Ini adalah kerana ia turut merupakan bahan yang telah disediakan sebagai penawar homeopati sejak homeopati diperkenalkan pada awal abad ke sembilan belas. Bagaimanapun, ia tidak merupakan remedi utama dalam senarai remedi-remedi homeopati yang biasa dikenali dan diajarkan kepada penuntut-penuntut homeopati.
Walaupun terdapat beberapa perbezaan dari segi khasiat dan penggunaan secara herba berbanding homeopati, di sini saya ingin berkongsi idea tentang simptom-simptom yang mungkin boleh mencetuskan idea ke arah pengumpulan maklumat yang lebih lengkap mengenai khasiat perubatan bahan rempah ratus ini.
Satu perkara yang jelas ialah kegunaan sesuatu bahan dalam perubatan herba lebih banyak berasaskan pengalaman. Akhir-akhir ini, apabila ia dibawa masuk ke makmal, banyaklah bukti-bukti saintifik dikemukakan bagi menyokong penggunaannya. Demikianlah halnya dengan lada hitam.
            Nama saintifik lada hitam iaitu Piper nigrum L., sebenarnya juga merupakan nama remedi homeopati yang selalunya dikekalkan dengan nama asalnya. Sesuai dengan sebutan “lada hitam”, ia juga lebih mudah dikenali atau dicamkan apabila disebut “black pepper”. Jenama ini bernilai komersil baik di peringkat pasar malam maupun pasar raya.
Salah satu khasiat yang disebutkan di dalam Utusan Malaysia (9 April 2002) terdahulu ialah kemampuannya mengubati pening kepala. Pernyataan yang umum itu memang biasa dengan tabiat merawat yang mengidentifikasikan ubat dengan jenis sakit atau penyakit. Tetapi hal ini sebenarnya diberikan dengan agak terperinci di dalam materia medika homeopati.
            Mengikut Dr. W. Boericke, simptom sakit kepala Piper nigrum ialah sakit kepala yang berat sehingga seolah-olah kedua pelipis ditekan-tekan. Terdapat juga rasa tekanan pada tulang hidung dan tulang muka. Kedua mata radang dan membakar. Sakit bola mata pula bagaikan hendak meletup.
            Sebahagian simptom yang dinyatakan di atas agak terperinci berbanding setakat penyataan sakit kepala. Ini adalah justeru para penguji remedi homeopati mencatat dengan halusi dan terperinci setiap simptom yang dirasakan ketika menguji satu-satu bahan.
            Selain daripada sakit kepala, terdapat beberapa simptom lain yang mungkin berhubungan dengan kegunaannya dalam perubatan herba, Antara catatan yang boleh dipetik daripada materia medika Boericke ialah kegunaan Piper nigrum dalam kes-kes gastrik, flatulens, kolik dan krem. Ia juga boleh diberikan bagi sesetengah kes dispnea dan batuk yang mempunyai rasa sakit di dada.
Tentang kegunaannya sebagai ubat melawaskan kencing, keterangan simptom dalam perubatan homeopati yang boleh membantu menunjukkan kesesuaiannya ialah apabila terdapat simptom-simptom berikut: rasa membakar di dalam pundi dan saluran kencing, sukar untuk kencing, ataupun bila pundi kencing rasa penuh dan membengkak. Pesakit mungkin timbul rasa hendak kencing tetapi kerapkali kencing tidak keluar.
            Saya bersetuju bahawa lada hitam boleh menyegarkan dan memanaskan badan. Bukan sahaja untuk ibu-ibu lepas bersalin, malahan bermanfaat untuk orang biasa juga. Tetapi setakat ini Piper nigrum bukanlah penawar yang disyurkan untuk tujuan itu dalam rawatan homeopati. Demikian juga ia jarang dirujuk sebagai ubat demam dalam amalan homeopati. Hanya Dr. J. H. Clarke menyarankan kegunaannya apabila demam disertai kepala rasa berat, pening dan pesakit berpeluh sejuk.

Moga bermanfaat semua. :)

Saturday, December 22, 2012

E-book Menjadi Peniaga yang Berjaya

Assalamualaikum..
Hai semua..hari ni tengah2 saya jalan2 kat blog-blog orang len, sy terjumpa satu e-book mengenai bagaimana cara nak jadi pemborong atau penjual yang mengambil barang dari China. Menarik jugak e-book ni, so saya nak kongsi dengan member2 skalian..hehe
 
 
Cuba pikir kan, kita baru je tukar kipas lap top ASUS  yang pencen (pusingan dan slow). Mujur tak cair barang dalam sebab dah lama perkara ni berlarutan. Kelmarin pergi hantar kat kedai baiki komputer dan kena caj RM140 untuk tukar fans baru. Rupa2nya bila check dari supplier. Elehh! RM60 je pun rege. Siapa tahu lubuk pembekal memang best. Macam2 boleh buat sama ada untuk kegunaan sendiri ataupun bisnes. :-).
 
Kenapa berbeza harga?supplier murah tp kita yng jd pmbeli kdg2 2x ganda kena bayar dari harga asal. So, kena pandai la cari lubuk barang2 murah ni, walaupun tuk kegunaan anda sndiri n klu nk lebih pndapatan silap2 ari bulan bleh jd pjual cam cina2 kat lowyat yang jual gadget2 tu..
 
Yang sy tertarik dari ebook ni,sbbnya dia beritahu cara kita nk dptkn barang dari sana dengan mudah dan berkualiti barangnya. Dulu sy pikir jugak China ni bnyk brg tiruan n xleh pcaya, tp bila lec sub keusahawanan sy sndiri mceritakan pngalaman beliau melawat Goungzhou tmpt pusat shopping dunia, sume pakat tumpu kt sana nk borong brg2 dan hrga pun murah kawwww2 jika dibndingkn ngan tmpt kita ni, kualiti pun sama je dia habaq.
 
Murah2 tp klu xtau cane nk dptkn, sama je kan, nih link leh tgk2 kat sini kalu nk tau lebih lanjut sal dapatkn barang dari sana dengan harga muross..
 

 
 
Maklumat lanjut : Lubuk barang dari China
 

Friday, December 14, 2012

Kelebihan Ayat Qursi

Assalamualaikum..

Jom tengok selingan dan hayati kartun ini..

kredit to RUSYDEE ART

Pada petang ahad yang lepas, saya berpeluang berjumpa dengan seorang Syeikh dari Mesir, dan dia telah berkongsi mengenai kelebihan ayat Qursi ini. Sesungguhnya banyak kelebihan yang ada pada ayat Qursi kerana ianya adalah merupakan kepala Al-Quran, dan banyak hadith-hadith yang membicarakan berkaitan dengan ayat Qursi ini.

Antara intipati yang dapat saya ambil ialah:
  1. Ayat yang menunjukkan "wahdaniyyatilllah" iaitu ke-Esaan Allah SWT.
  2. Terang dan jelas menerangkan kekuasaan dan Qudrat Allah SWT.
  3. Allah SWT mengetahui apa yang bersembunyi dalam hati-hati manusia zahir dan batin.
Antara Hadith2 yang menunjukkan kelebihan ayat Qursi ini:

Rasullullah SAW bersabda bermaksud: “Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar.”

Rasullullah SAW bersabda bermaksud: “Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad.”

Rasullullah SAW bersabda bermaksud: “Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan.”

Nabi saw. bersabda, "Apabila kamu masuk ke tempat tidurmu, maka bacalah ayat Kursi 'Allahu La Ilaha Illa Huwal Hayyul Qayyum', sehingga habis ayat ini. Maka sesungguhnya, akan sentiasa ada penjaga dari Allah untuk kamu dan syaitan tidak akan dapat mendekati kamu sehingga pagi". (HR Bukhari).

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa membaca ayat kursi setelah setiap solat fardu, tidak ada yang menghalangnya dari masuk syurga selain kematian." (HR ath-Thabrani no.7532 disahihkan oleh al-Albani).

Wallahua a'lam.. :)

Wednesday, December 12, 2012

Nak Jadi Usahawan Import. Kenapa Memilih China?



Assalamualaikum, 

Hari ini sayang nak berkongsi satu maklumat kepada saper2 yang berminat mjadi usahawan muda/tua (xkira la) hehe..

Jom kita baca sdikit info ini...

Pada masa ini negara China digelar sebagai kilang dunia kerana banyak barangan yang dihasilkan di negara mereka telah dieksport dengan kuantiti yang banyak kepada hampir kesemua negara di seluruh dunia termasuklah Malaysia. China adalah lubuk kepada sesiapa sahaja yang mengetahui potensinya. Tak percaya? Check tetikus anda yang anda gunakan sekarang Made in apa?



Negara-negara lain seperti Amerika Syarikat juga turut mendapatkan bekalan daripada negara China disebabkan kos per kuantiti barang yang rendah berbanding kos per kuantiti barang yang sama yang dihasilkan di negara selain negara China.

Oleh itu, sebagai seorang yang bijak mengambil peluang, anda sepatutnya mula mencari jalan untuk mendapatkan bekalan barangan untuk dijual daripada negara China.

Dengan berbuat demikian, anda akan dapat menjana lebih banyak keuntungan disebabkan kos bekalan anda yang lebih rendah. Anda juga boleh mengimport pelbagai barangan yang murah dan berkualiti dan dijual pada harga tip top di Malaysia.

Pada masa ini, pakej ebook Bisnes Import dari China ini mampu memberikan maklumat dan gambaran sebenar mengenai cara untuk mengimport barangan dari negara China
Sebarang maklumat lanjut anda boleh rujuk link kat bawah ni:




So,ni lah saya leh kongsikan bersama kawan2, kepada sesiapa yang berminat, tafaddal..:)


Penghuni Cakap Bual

Share This!