Friday, July 1, 2011

BERSIH antara pro dan kontra nya...

assalam............. salam jumaat semua yer,,,
sekarang ni isu yang sangat 'hot' dan terkini, bermula dari ceruk kmpung nun jauh d pedalaman, kedai2 kopi, hatta kemuncaknya kepada intelektual2 smuanya memfokuskan tentang isu ini, iaitu BERSIH. satu perhimpunan, ala orang kata 'demo' tu la.. isu ini dibahaskan oleh banyak pihak, PRO dan KONTRAnya berdasarkan pandangan masing2..

sebenarnya saya xberani nak kupas isu ini dalam2,sbbnya sape la saye kan,,,cuma di sini saya nak sampaikan kepada sedara2 tentang pndangan2, hujah2 dari mereka yang bijakpandai dan intelektual ni..pro atau kontranya, tepuk dada tanya iman... ok. 

pertamanya, meh kita dengar dulu pandangan Dr. Maza, videonya sedara bleh lihat di sini, maaflah kalau saundnyer x seberapa, speaker bunyi sbelah..hehe... yang saya bleh kutip di sini, demo dibolehkan untuk menyatakan kezaliman,selagi mana harta awam, carut mencarut tidak di amalkan..ini satu..

akan tetapi, selama saya search internet, kebanyakan yang saya lihat pndangan2 mereka banyak membincangkan kontranya,..antaranya apakah bersih ini natijahnya memertabatkan islam??

nah, petikan dari laman fb,..

sambungannya.....


(sori la kalau xclear ye...huuhu..memang menyakitkan mata pun...hihihih)

satu perbincangan dan pandangan yang sihat kerana berdasarkan kepada hujah..saya melihatnya beliau mengkaji dan meneliti, n then keluarkan hujah berdasarkan fakta2 dan pndangan beliau..saya sendiri tidak menolak pndangan itu,tp kita kena berfikir secara matang, banyakkan mengkaji...

mgkin kita terfikir, jikalau demo ini tiada kaitan dengan Islam, mengapa TGNA menyeru dan menyokong BERSIH?? hehe... bahkan presiden PAS sndiri turut menyeru untuk turun sama2 menjayakan kempen BERSIH ini.... lanjut klik di sini (video).

sebenarnya banyak lagi laman sesawang yang membahaskan ttg isu ini, sedara boleh search kat google n baca la sdiri..hehe. ksimpulannya saya disini bukanlah nk membuat keputusan, tp sebagai perbandingan, pro dan kontra bersih ini diadakan.. selebihnya, terpulang pada sedara2 skalian, tepuk dada tnya lah diri sndiri..hehehe..

selebihnya boleh rujuk disini:
Petualang BERSIH
BERSIH vs kotor??

(sbenarnya bnyak lagi blog2 yang membicarakan isu ini, so rajin2kan lah diri anda yer..jangan malas... man jadda wa jada..:-).........

skian wslm..






No comments:

Penghuni Cakap Bual

57 Senarai Biasiswa & Pinjaman Pelajaran Malaysia 2012 & 2013
AsiaCube - The Best Free Social Exchange Site!

Share This!